Eerste week voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janneke Horst - WaarBenJij.nu Eerste week voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janneke Horst - WaarBenJij.nu

Eerste week voorbij

Blijf op de hoogte en volg Janneke

09 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag iedereen,

We zijn vandaag al weer een week verder. Een week vol chillen, leuke dingen en zon.
De eerste dagen hebben we vooral Paramaribo verkent. Bij Zus&zo hebben we alle drie een fiets gehuurd, wat het allemaal wat makkelijker maakt.
Het is behoorlijk oppassen af en toe, want we fietsen hier links! En de wegen zijn nou niet bepaald gemaakt om op te fietsen. Toch hebben we tot nu toe botsingen weten te voorkomen en hebben we elkaar op tijd kunnen corrigeren met het fietsen aan de 'goede' kant van de weg.

Donderdag avond zijn we wezen stappen met ons onderbuurmeisje. Zij is zelf half-Surinaams en was hier al een maand. Met de door haar gelegde contacten zijn we met Ollie, onze 'gids', naar Havana Lounge geweest. Hier werd eerst tot een uur of 1 salsa gedanst, en ja, ook wij moesten er aan geloven. Met 10 minuten kwam er al een man om te vragen of ik misschien met hem een dansje wou wagen. Hiervoor heb ik vriendelijk bedankt.. Maar na een uurtje haalde Ollie ons toch over en heeft met ons alle drie wat basisstappen salsa gedanst. 's Nachts zijn we naar een soort straat bbq geweest, waar we lekkere kip met patat hebben gegeten. Heerlijk na het stappen!
Vrijdag zijn we een beetje bijgekomen en 's avonds uit eten geweest met onze buurjongen.

Zaterdag zijn we 9u vertrokken van huis om met een busje naar White beach te gaan. Bij de bus aangekomen dachten wij, hmm deze zit vol. Dat wordt staan. Maar ineens kwamen uit alle rijen stoeltjes vandaan en konden we toch allemaal zitten. Echt praktisch was het niet, want als er iemand uit moest, konden we allemaal opstaan om deze er langs te laten. Na een uurtje kwamen we bij White Beach aan. Met enige angst hebben we verkoeling gezocht in het water. Niet verder dan de netten zwemmen, want daar achter zaten de piranha's. Niet echt een fijn idee.. Na een paar uur kwamen we in contact met een Nederlandse man van Surinaamse afkomst. Hij was erg vriendelijk en geïnteresseerd in onze bezigheden. Ook praatte hij erg graag over zichzelf en hebben we dit maar gewoon aangehoord. Hij was daar met een voetbalteam en we mochten van hem gratis de hele dag drinken. Fris, bier maar ook zijn whiskey. Deze laatste hebben we overgelaten aan onze buurjongen. Tegen etenstijd kreeg het hele voetbalteam eten, en er bleef natuurlijk genoeg over voor ons om mee naar huis te nemen! Hier hebben we natuurlijk gebruik van gemaakt. En met onze bakjes vol creools eten zijn we met de bus weer naar huis gegaan. De mannen wouden ons maar al te graag naar huis brengen, maar met 4/5 whiskey op, hielden we het toch maar bij de bus..

Morgen hebben we onze eerste stage dag, en dat wordt dus weer vroeg opstaan.. Na zo lang niks doen zal dat vast erg wennen zijn. Romy en ik komen op chirurgie, en Loes komt op de kinderafdeling. Gelukkig zijn er meer stagiaires waar we ons aan kunnen optrekken.

Geniet van het weer in Nederland, dan zal ik dat hier doen!

Liefs

• 10 Maart 2014 - 19:15

Tini:

alles daar gastvrij en vol vrije gasten zo te zien. zal dat ook op chirurgie zo zijn? hier alvast de indian summer, abnormaal. groetjes.